Thursday, 1 November 2012

Ber-Qurban

assalamualaikum.. 
yeah! Hari raya eidul adha telah pon berlalu..
seronokronok dapat cuti 5 hari + umah opah ada berqurban sekali.. wah! meriah ah!

Ok. Sebelum tu, jom kita singkap kembali bagaimana berlakunya Hari Raya Aidiladha. 
Lets cheak ~
Pada suatu hari Nabi Ibrahim bermimpi, dalam mimpinya itu Allah menyuruh Nabi Ibrahim menyembelih anaknya yang bernama Ismail. Selepas dari mendapat mimpi itu, Nabi Ibrahim pun memberitahu isterinya yang bernama Siti Hajar.
Maka berbincanglah Nabi Ibrahim, Siti Hajar dan Ismail. Siti Hajar berkata, “Mungkin mimpimu itu hanya mainan tidur saja tetapi kalau mimpi itu merupakan wahyu, wajiblah dituruti.” Apabila mendengar kata-kata ibunya, Ismail berkata kepada bapanya, “Ayahku, sekiranya ini merupakan wahyu dari Allah S.W.T., aku sedia merelakan diriku untuk disembelih.”
Setelah persetujuan dicapai, keesokan harinya Nabi Ibrahim pun membawa puteranya Ismail untuk disembelih. Perkara Nabi Ibrahim hendak menyembelih anaknya telah sampai kepada pengetahuan orang ramai. Hal ini membuat orang ramai takut sehingga ada yang mengatakan, “Nampaknya Nabi Ibrahim mungkin sudah gila hinggakan mahu menyembelih anaknya sendiri. Kalau kita biarkan perkara ini, nanti kitapun akan dibunuhnya.”
Walau apapun tuduhan orang terhadapnya, namun Nabi Ibrahim tetap menjalankan tugas yang diperintahkan oleh Allah S.W.T terhadapnya. Setelah Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail sampai pada tempat yang dituju, berkatalah anaknya, “Wahai ayahku, aku fikir cara yang baik untuk menyembelih adalah dengan cara aku disembelih dalam keadaan menelungkup tapi mata ayah hendaklah ditutup. Kemudian ayah hendaklah tahu arah pedang yang tajam dan ayah kenakan tepat kepada leherku.”
Kemudian Nabi Ibrahim pun melaksanakan perintah yang Allah S.W.T perintahkan dalam mimpinya. Baginda pun mengucapkan kalimah atas nama Allah lalu memancungkan pedangnya pada leher anaknya itu. Maka terperciklah darah mengenai badan Nabi Ibrahim. Sebagai seorang manusia biasa, Nabi Ibrahim pun menggeletar dan membuka penutup matanya.
Tetapi alangkah terperanjatlah apabila melihat yang disembelihnya itu bukanlah anaknya melainkan seekor kibas. Dengan memuji kebesaran Allah S.W.T, kedua-duanya pun berpeluk-peluk sambil bersyukur kepada Tuhan kerana memberi kekuatan sehingga dapat melaksanakan amanat dari Allah S.W.T.
Paham asal usul Hari Raya Adiladha?...
InsyaAllah, moga kita tergolong dalam golongan yang taat kepada-NYA.. InsyaAllah.^_^
Sekarang ni, aku nak share pulak sambutan hari raya qorban kat umah opan aku pulak... jom...
kambing yang di korban sebanyak 2 ekor. Alhamdulilah, murah rezeki tahun ini. ^_^

ok.. ni gambar kambing 1.. kambing 2?.. er.... =='

Seladang or lembu?.. Tang ni aku suka... Mana tak nya, lembu ni turun dari lori , melompat bak seladang.
wooo! Macho beb.. Rugi tak sempat nak rakam... T.T

Ni Ejat namanya, geng sekampung kitorang. Handal dalam bab2 menumbangkan lembu. 
Tengok. Dia sorang je yang tumbangkan lembu tu...
LIKE! ^_^



er....... =='



ni lar atuk aku.
Tegas tetapi baik.




Yeah! Askar baru! hehe


tu je kot yang aku nak share. 
Semoga kita dapat memahami semangat Qorban ni dan dapat diamalkan dalam hidup kita. 
Berkorban masa, wang ringgit dan sebagainya.
InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...