Wednesday, 26 December 2012

Cik Puan, cantik ke?


wanita hiasan dunia..seindah hiasan adalah wanita solehah..

Bila Cikgu mengajar.


Ketika membelek-belek lama sosial yang lama yang agak bersawang dan semakin pelik. Aku terjumpa dengan suatu pengisian yang agak menarik yang dikongsikan oleh sahabat ku.

Kisahnya berbunyi begini. Sambil menggambarkan suasana didalam sebuah kelas.

Seorang guru sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya...

Ia duduk menghadap murid-muridnya Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam.Si guru berkata,

"Saya punya permainan.. Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah "Kapur!",


jika saya angkat pemadam ini, maka berserulah "Pemadam!"Murid muridnya pun mengerti dan mengikuti..



Si guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat.Beberapa saat kemudian sang guru kembali berkata,

"Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka berserulah "Pemadam!", jika saya angkat pemadam, maka katakanlah "Kapur!".

Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok...

Selang beberapa saat, permainan berhenti. Si guru tersenyum kepada murid-muridnya.

"Anak-anak, begitulah kita ummat Islam. Mulanya yang haq itu haq,yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya...

Namun kemudian,musuh musuh kita memaksakan kepada kita dgn berbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya...

" Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut,tapi karena terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka,akhirnya lambat laun kalian terbiasa dengan hal itu..

Dan anda mulai dapat mengikutinya.Musuh-musuh kalian tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan etika.""Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, sex sebelum nikah menjadi suatu hiburan dan trend,materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain.""Semuanya sudah terbalik....

                              Islam is not just a word,
      Islam is a way of life.

Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya. Paham?" tanya Guru kepada murid-muridnya. "Paham cikgu..."

"Baik permainan kedua..." begitu Guru melanjutkan. "Cikgu ada Qur'an, cikgu akan letakkannya di tengah karpet.

Sekarang anda berdiri di luar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada di tengah tanpa memijak karpet?"Murid- muridnya berpikir..

Ada yang mencuba alternatif dengan tongkat, dan lain-lain.

Akhirnya si Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet.

"Murid- murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya.

Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terang..

Kerana tentu anda akan menolaknya mentah mentah.

Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka...Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sedar."

"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat."

" Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau tapaknya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah dihancurkan...

""Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan meletihkan anda."

"Mulai dari perangai anda,cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda muslim,

tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara yang mereka...

Dan itulah yang mereka inginkan.""Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (perang pemikiran)...

                                 

Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita.."Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak cikgu?"tanya mereka..

"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi..

apa lagi yg tercengang2 tu?? ayuh kita kejutkan umat Islam lain yg masih tertidur!!!


Itulah sedikit pengisian yang dapat aku share agar dapat membangkit semangat kita, sahabat - sahabat kita yang masih terlena dibuai mainan perasaan.

Terima kasih, wahai sahabat. :)

#Di copy paste dan di edit.

Bulan Purnama itu tidak cantik.




Jabir bin Samurah radhiAllahu `anhu berkata:

“Aku melihat Rasulullah pada suatu malam yang diterangi bulan purnama. Pada waktu itu, Baginda memakai pakaian berwarna merah. Aku memandang Baginda dan bulan silih berganti. Bagiku, Baginda lebih indah daripada bulan purnama”

(HR at-Tirmidzi)

Dalam sebuah bas.


Masuk sem ke -3 ni merupakan kali ke- 3 jugak aku balik dari Kuantan ke Melaka. Bermula mendapat idea apabila sudah bosan menyaksikan pemandangan Muazam yang menghijau dan atas faktor - faktor kelewatan membeli tiket tapi mengada-gada nak balik cepat.

Tiket yang ditawarkan dan biasa ku beli ialah tiket ke Melaka 1 pagi. Perjalanan yang agak panjang ditambah pula dengan kegelapan malam. Peh! Memang umph!!! bagi menyaksikan manusia, haiwan, segala hamba Allah untuk berehat setelah mencari rezeki dipagi hari.

' Dan Dia lah Tuhan yang menjadikan malam untuk kamu sebagai pakaian, dan menjadikan tidur untuk berhenti rehat, serta menjadikan siang untuk keluar mencari rezeki. ' 

[ Al- furqaan : 47 ]

Perjalanan yang ambil kira-kira 5 jam, bermakna aku akan sampai di Melaka Sentral pada jam 6 pagi. Yang bestnya, perjalanan malam ni melibatkan aku melalui 4 buah negeri iaitu Pahang, Negeri Sembilan, Melaka dan seterusnya negeri tercinta Johor. Kau ada?. 

' Dia lah yang menjadikan bumi bagi kamu: mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya). ' 

[ Al - Mulk : 15 ]

Dalam bas, aku duduk disebelah makcik yang membawa askar-askar dia seramai 6 orang. Aku pon dok berbual dengan makcik tu dan sebenarnya makcik tu daripada Ganu dan mempunyai 13 orang anak.

' Nabi Zakaria berkata:" Wahai Tuhanku! Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak, padahal sebenarnya aku telah tua dan isteriku pula mandul?", Allah berfirman: "Demikianlah keadaannya, Allah melakukan apa yang dikehendakiNya". ' 

[ Ali imran :40 ]

 Lihat. Betapa hebatnya ciptaan Allah. manusia mampu melahirkan 13 orang yang berlainan rupa, watak dan sikap. dan makcik tersebut menyanyangi anak-anak tersebut dan menitik beratkan hal agama dalam diri anak kecik tersebut. Semua anak yang masih kecil itu memakai tudung. Itu lah keberkatan daripada pernikahan .

                            my Dears Muslimah, please protect your Dignity. :)
- more posts at muslimagnet




Thursday, 6 December 2012

Diffusion of Responsibility


krik.... krik. . . . krik. . . . . krik........ krik........( cengkerik bunyi )

Lama menyepi, dan tetiba kali nak muncul. Biasalah , baru ada rezeki nak bagi entry. 

Sejak dari dulu lagi kita sering dikejutkan dengan berita-berita yang gempak bagai berlaku disekeliling kita.

Pernah merasai?.

Bila dah dengar berita tu, mulalah kita buat-buat terkejut seolah-olah menjerit seperti kita langsung tidak mengetahui pucuk pangkal kejadian tersebut. Mengapakah begitu?.

 Adakah kita seorang yang tidak prihatin ataupun kita merasakan kita, dunia ini hanya dunia kita atau anda seorang yang hanya hidup didalam dunia anda tanpa menghiraukan orang lain?. 

Pastinya tagline bagi orang-orang seperti itu ialah " Lantak lah apa nak jadi. Yang penting aku hidup dengan aman, bahagia ."  

Mungkin selepas ni kalau korang jumpa manusia yang begitu , bolehlah nasihatkan mereka sebanyak 3 kali dengan penuh kesabaran, dan bila mereka tak mendengar nasihat anda . Anda boleh  flying kick bagi sedar sikit pada manusia tersebut. ( tapi anda juga dinasihatkan untuk byk bersabar ) .

Entry kali ini aku nak share video yang bertajuk , .....................( jeng, jeng, jeng)

'diffusion of responsibility'
aka
penyebaran tanggungjawab

Menurut kamus DnP ' tanggungjawab ' ditakrifkan click untuk maksud .. Korang tengok video ni dan ambil iktibar daripada video ni. 

Ingat, manusia ada akal, gunakan sebaiknya untuk berfikir bukan untuk ----( apa-apa lah yang tak elok )...



 “Sesungguhnya orang Mukmin itu bersaudara

tetapi didalam isu kemanusiaan , anda tidak perlu menunding jari kepada sesiapa untuk bertanggungjawab , itu isu sejagat. Isu dunia. Selahi anda hidup di bumi, selagi tu anda kena ambil kisah tentang isu sejagat
( termasuk bagi mereka yang tidak berperasaan mahupun Zionis ) kerna sifat belas-kasihan itu fitrah manusia. 



.Sekian.
. terima kasih kerna melawat.

Monday, 19 November 2012

Lirik Maal Hijrah


Lirik Maal Hijrah – Al Ajiba



Satu Muharam detik permulaan
Perkiraan tahun Islam hijrah
Perpindahan Nabi dan umat Islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah

Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercinta

Chorus
Hijrah itu pengorbanan
Hijrah itu perjuangan
Hijrah itu persaudaraan
Hijrah membentuk perpaduan

Ulang Chorus

Oleh itu mari semua
Kita sambut maal hijrah
Tingkatkan semangat tegakkan syiar Islam
Untuk sepanjang zaman

Satu Muharam detik permulaan
Perkiraan tahun Islam hijrah
Perpindahan Nabi dan umat Islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah

Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercinta

Ulang Chorus 2X

Oleh itu mari semua
Kita sambut maal hijrah
Tingkatkan semangat tegakkan syiar Islam
Untuk sepanjang zaman
Untuk sepanjang zaman



Boikot Israel !

Anda semua tahu bahawa Iran sekarang mendapat tekanan dan sekatan daripada pelbagai negara hanya kerana menggunakan tenaga nuklear untuk kebaikan rakyatnya. Tetapi Israel sekarang yang menggunakan angkatan tenteranya untuk menghapuskan Palestine tetap mendapat sokongan daripada pelbagai pihak, ini membuatkan Israel terus membinasakan bumi Palestine.

Boikot ke atas produk dan syarikat-syarikat Israel ini sebagai tanda menyokong keamanan dengan meletakkan tekanan ke atas Israel. Sekurang-kurangnya kita yang tinggal jauh daripada Palestine dapat serba sedikit membantu mereka. Bantulah untuk tamatkan penderitaan Israel hari ini dengan memboikot Israel HARI INI!!!


Senarai syarikat-syarikat yang menaja aktiviti ketenteraan Israel. oleh www.inminds.co.uk/



ISRAEL IS REAL TERRORIST

Thursday, 8 November 2012

Tawakal semut~



   Kesempatan yang jarang saya temui itu tidak saya lepaskan. Kuliah Maghrib di mesjid kariah saya itu, saya ikuti dengan teliti. Kaedah dan bahasa yang digunakan oleh pengajarnya sangat ’simple’ dan bersahaja – orangnya sederhana, agak tua, berjubah dan berserban putih. Tubunhya pendek tapi menarik, beliau menceritakan perihal komunikasi yang pernah berlaku antara seekor semut dengan nabi Sulaiman. Begini ceritanya…    

     Nabi Sulaiman bertanya kepada seekor semut tentang berapa banyak makanan yang diperlukannya untuk hidup dalam setahun. Semut menjawab, ia hanya perlukan makanan sebanyak sebiji butir gandum. Lalu Nabi Sulaiman memasukkan semut tersebut dalam satu botol dengan diletakkannya gula sebesar sebutir gandum. Mulut botol itu kemudiannya ditutup.     

      Cukup tempoh setahun, mulut botol itupun dibuka semula oleh Nabi Sulaiman. Anehnya, baginda dapati hanya separuh sahaja daripada gula sebesar butir gandum itu yang habis dimakan oleh semut tersebut. Nabi Sulaimana bertanya, mengapa hanya separuh makanan sahaja yang dihabiskan sedangkan semut pernah berkata ia perlukan makanan sebesar sebiji buah gandum?      


       Sang semut menjelaskan bahawa jika di luar botol rezkinya dijamin sepenuhnya oleh Allah dan dia yakin Allah pasti akan mencukupkan rezkinya. Sebab itu dia tidak perlu risau dengan hakikat itu. Tetapi apabila dikurung oleh manusia (Nabi Sulaiman) dia mengambil langkah berjaga-jaga dan berjimat cermat kerana tidak yakin dengan sifat perihatin manusia. Mana tahu, kalau-kalau manusia itu terlupa lalu mengurungnya terlebih daripada tempoh satu tahun? Apa akan terjadi kepadaku?      

     Ertinya, semut lebih yakin kepada jaminan Allah ketika di luar botol berbanding ’jaminan’ manusia ketika berada di dalam botol. Untuk menghadapi kemungkinan itulah semut mengambil langkah berjimat cermat yakni dengan memakan hanya separuh sahaja daripada apa yang diperlukannya dalam masa setahun supaya jika berlaku sesuatu yang di luar jangkaan, dia mampu bertahan. Masih ada baki makanan yang boleh digunakan.      

       Sampai di situ penceramah tua itu pun memberi ’moral’ pada ceritanya. Begini ucapnya:
”Inilah sifat tawakakal dan ikhtiar yang kita boleh pelajari dari semut. Jangan sekali-kali bergantung kepada sesama makhluk dalam soal rezki. Bergantunglah kepada Allah. Kalau ada pihak yang berkata, saya jamin bekalan makanan atau simpanan petrol akan sentiasa mencukupi untuk sekian-sekian tahun… jangan terlalu yakin. Sebaliknya, bertawakkallah kepada Allah dan berikhtiarlah dengan keupayaan sendiri. Jika tidak, kita akan dikecewakan. Jadilah seperti semut itu.”     


      Saya termenung panjang dalam fikir yang dalam. Walaupun pengajar kelihatan biasa-biasa sahaja tetapi pengajarannya sangat luar biasa. Bersahaja, tetapi penuh hikmah dan ibrah. Berapa kerat manusia yang benar-benar mengambil panduan daripada ajaran Islam ketika berdepan dengan krisis dan kemelesetan ekonomi.      

     Ada seruan yang menganjurkan hidup berjimat ketika ekonomi meleset padahal Islam menganjurkan jimat cermat tanpa mengira situasi dan kondisi. Orang yang membazir adalah ’saudara’ syaitan tidak kira samada semasa ekonomi meleset atau stabil, samada dalam keadaan harga minyak naik atau sebaliknya. Ada pula yang meuar-uarkan agar dilakukan perubahan gaya hidup dalam keadaan sekarang… Sinisnya, bukankah cara hidup orang Islam ialah cara hidup Islam, apa lagi yang hendak diubah-ubahnya?     

    Jarang benar kita mendengar tafsiran yang lebih tersirat tentang apa yang berlaku kini. Maksudnya, tafsiran yang merujuk kepada ‘musabbabil asbab’ (faktor penyebab) bukan hanya ‘asbab’ (sebab). Hakikatnya, apa yang berlaku ialah dengan izin Allah jua. Dan tentu ada maksud Allah izinkan semua ini berlaku. Apakah pengajaran untuk sikaya, simiskin, peniaga, pengguna, rakyat dan penguasa di tengah kemelesetan ekonomi ini?      

     Bukankah kita telah diberitahu oleh Al Quran dan Al Hadis bahawa ujian daripada Allah adalah untuk meningkatkan keimanan kita? Dan ujian juga boleh meningkatkan tahap kebijaksanaan, kesabaran dan kekreatifan kita untuk menyelesaikan masalah. Pokok pangkalnya, apakah musibah ini menggugat keyakinan kita kepada Allah yang bersifat Al Wahhab (Maha Pemberi), Al Ghani (Maha Kaya) dan Ar Razzak (Maha Pemberi Rezki) misalnya?     

      Bagaimana pula kita kembali kepada Allah (raja’na ilallah) dalam menghadapi ujian ini? Apakah kita mula mendidik hati kita dengan sifat-sifat mahmudah bersumberkan akidah Islamiah? Apakah kita mula bermuhasabah tentang sistem ekonomi semasa, apakah telah benar-benar disusun mengikut syariah? Apakah orang kaya dan pengusaha mula tergerak untuk mengamalkan akhlak yang pemurah dan zuhud? Manakala orang miskin pula dengan sifat sabar dan qanaah?     

       Saya tidak pandai mentafsir lebih mendalam, tetapi itulah yang ’mengganggu’ pemikiran dan rasa hati bila mendengar cerita semut dan nabi Sulaiman oleh penceramah tua itu. Pada saya, pasti ada ’mesej’ dan ’signal’ daripada Allah untuk semua golongan masyarakat di sebalik ujian ini. Mustahil Allah lakukan semua ini dengan sia-sia. Pasti ada sesuatu yang perlu diambil peringatan oleh para hamba-Nya.     

       Sayangnya, kuliah beliau yang begitu tajam dan menyentuh didengar secara yang hambar sekali. Sidang hadirin yang kebanyaknya golongan ’veteran’ duduk jauh-jauh dan ramai juga yang mendengarkannya sambil lewa. Pada hal, majlis ilmu yang sebegitu mulia (yang disifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai taman syurga di dunia) sangat diperlukan oleh semua – daripada pemerintah hingga kepada rakyat jelata. Hakikatnya, tidak kira samada sultan, menteri, mufti, majikan, buruh dan sesiapa sahaja dapat belajar kejituan tawakkal dan kegigihan ikhtiar… daripada seekor semut!      


Thursday, 1 November 2012

Wanita Solehah~

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,


Wanita solehah adalah sebaik-baik perhiasan di dunia ini. Untuk menjadi wanita solehah perlulah di jaga empat belas (14) anggota tubuh dari pandangan bukan mahramnya. Jika seorang wanita gagal menjaga perkara-perkara tersebut maka dia gagal digelar wanita solehah. Semoga nota ini bermanfaat untuk semua muslimah yang ingin menutup aurat dengan sempurna.


**********

Pertama : Mencukur bulu kening.
Jumhur ulama berpendapat, hukum mencabut atau mencukur bulu kening adalah haram. Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Allah melaknat wanita yang mencukur atau mencabut bulu kening atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya, wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Itu perbuatan mengubah ciptaan Allah". (Hadis Riwayat Muslim)




Kedua : Kaki (tumit kaki) 
jangan dihentak-hentakkan.(untuk mengambil perhatian)
Firman Allah SWT maksudnya : "Janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya..". (Surah an-Nur ayat 31)


Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan gelang kaki adalah sama seperi di zaman arab jahiliyah.


Ketiga : Berwangi-wangian.
Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya . Abu Musa meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda, "Setiap mata itu berzina (apabila memandang dengan nafsu wanita yang asing). Dan seorang wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melalui sesuatu majlis, maka ia adalah demikian, demikian...(penzina)". (Hadis Riwayat Tirmidzi)


Nabi SAW bersabda maksudnya : "Siapa saja perempuan yang memakai minyak wangi kemudian keluar ke masjid nescaya tidak diterima solatnya sehingga ia mandi dahulu (membersihkan dirinya dari wangi-wangian tersebut)." (Hadis Sahih Riwayat Ibnu Majah dari jalan Abu Hurairah)




Keempat : Menunjukkan dada.
Wanita yang memakai tudung tetapi membuka dada atau menampakkan leher mereka adalah wanita yang mempermain-mainkan hukum Allah SWT. Memakai tudung biarlah sempurna hingga menutup leher dan dada (tertutup perhiasan di dadanya) supaya tidak menjadi menjadi tatapan lelaki yang bukan mahram.


Firman Allah SWT maksudnya : "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir (muka dan tapak tangan) daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka."(Surah an-Nur ayat 31) 




Kelima : Mengikir/ mengasah gigi.
Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Allah melaknat wanita yang mencukur atau mencabut bulu kening atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya, wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Itu perbuatan mengubah ciptaan Allah". (Hadis Riwayat Muslim)


Rasululullah SAW melarang dan melaknat wanita yg mengikir giginya atau menjarangkan giginya untuk kecantikan. Sebagaimana hadis Nabi SAW maksudnya " Rasulullah melaknat wanita yang menjarangkan giginya untuk kecantikan." (Hadis Riwayat Bukhari)




Keenam : Bersolek (make-up) di muka .
Firman Allah SWT maksudnya : "Hendaklah kaum wanita tetap di rumah, dan janganlah kamu berhias dan bertingkahlaku seperti orang-orang jahiliyah dahulu".(Surah al-Ahzab (59) ayat 33)


Kebanyakkan wanita sukar untuk meninggalkan bersolek (berbedak yang tebal), bergincu bibir dan bercelak apabila keluar rumah kerana sudah kebiasaan mengikut tren masyarakat. Sebenarnya wanita solehah tidak perlu terikut-ikut dengan amalan orang bukan Islam yang 'mewajibkan' bersolek dan bermake-up dengan tujuan supaya dipandang cantik, hakikat sebenarnya kecantikan seperti ini tidak perlu mengikut pandangan Islam. Memadailah dengan bedak yang tipis untuk menghilangkan kesan minyak dimuka.


Ketujuh : Memakai pakaian dan tudung yang tipis.
Asma binti Abu Bakar menemui Rasulullah SAW dengan memakai pakaian yang tipis. Asma’ binti Abu Bakar telah masuk ke tempat Rasulullah SAW berada sedangkan dia memakai pakaian nipis.


Rasulullah SAW lalu berpaling daripada memandangnya sambil berkata, “Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haid) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” (Hadis Riwayat Abu Dawud)




Kelapan : Bersentuhan Tangan
Rasulullah SAW tidak pernah memegang tangan seorang wanita pun, baginda membaiat mereka dengan ucapan. Aisyah melanjutkan, "Demi Allah, Rasulullah SAW tidak pernah mengambil sumpah kepada kaum wanita kecuali atas apa yang diperintahkan oleh Allah, dan baginda tidak pernah menyentuh telapak seorang wanita pun, apabila baginda membai'at mereka, baginda hanya mengucapkan; "Sesungguhnya saya telah membai'at kalian." (Hadis Riwayat Muslim hadis no. 3470)


Rasulullah SAW bersabda, Maksudnya :“Sekiranya kepala salah seorang daripada kamu ditusuk dengan jarum besi, itu adalah lebih baik bagi kamu daripada kamu menyentuh wanita yang tidak halal bagi kamu.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani.


Dinilai sahih oleh al-Mundziri, al-Haitsami, dan al-Albani) Syaikh al-Albani rahimahullah berkata,“Pada hadis ini terdapat ancaman yang keras (tegas) kepada sesiapa sahaja yang menyentuh wanita ajnabiyah (yang bukan mahram). Padanya juga terdapat dalil atas haramnya bersalaman (mushofahah) dengan wanita. Sebab itu, tidak diragukan bahawa bersalaman itu mengandungi unsur bersentuhan. Pada masa ini, umat Islam banyak diuji dengan situasi ini, dan di antara mereka adalah dari kalangan ahli ilmu. Sekiranya mereka mengingkari perkara tersebut dengan hati mereka, tentu ada sedikit kemudahan untuk menasihati mereka. Tetapi sayangnya, mereka menghalalkan perkara tersebut dengan pelbagai cara (jalan) dan takwilan (penafsiran).” (Rujuk: al-Albani, as-Silsilah ash-Shahihah, 1/225) 


Kesembilan : Tidak menundukkan pandangan mata.
Firman Allah SWT maksudnya : "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir (muka dan tapak tangan) daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka."(Surah an-Nur ayat 31) 


Sabda Nabi Muhamad SAW maksudnya : "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram." (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi).




Kesepuluh : Tidak menjaga suara.
Firman Allah SWT maksudnya : "Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertakwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu) dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan)." (Surah al-Ahzab ayat 32)


Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi" (Hadis Riwayat Ibn Majah)


Mendengar wanita berbicara atau bersuara, tidaklah termasuk hal yang terlarang dalam Islam. Kecuali bila suara wanita itu dalam bentuk suara yang mendayu-dayu, mendesah atau dibuat sedemikian rupa sehingga membangkitkan nafsu berahi lelaki yang mendengarnya (seperti menyanyi dan bernasyid). Tentu saja para ulama sepakat untuk mengharamkannya. Namun bila dalam bentuk pembicaraan biasa saja di mana hal itu jauh dari fitnah dan urusan berahi, para ulama sepakat mengatakan bahawa mendengar suaranya tidak diharamkan.


Kesebelas : Kemaluan.
Firman Allah SWT maksudnya : "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka."(Surah an-Nur ayat 31)


Nabi SAW bersabda maksudnya : "Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar)

Dalam hadis yang lain, Nabi SAW bersabda maksudnya : "Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." (Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)


Kedua belas : Pakaian ketat dan jarang.
Firman Allah SWT maksudnya : "Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang." (Surah al-Ahzab ayat 59)


Nabi SAW bersabda maksudnya : "Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud , An Nasaii dan Ibnu Majah.)


Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : "Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu adalah haram hukumnya.


Ketiga belas : Rambut di dedahkan.
Nabi SAW bersabda maksudnya : "Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. " (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


Keempat belas : Menampakkan kaki (tidak memakai stokin)
Firman Allah SWT maksudnya : "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani". (Surah al-Ahzab (33) ayat 59)


Berdasarkan ayat di atas jelaslah wanita wajib menutup seluruh tubuh ( termasuk kaki) dan yang dibenarkan buka adalah muka dan dua tapak tangan sahaja sehingga pergelangannya. Di zaman moden kini tak ramai yang mahu menutup aurat sepenuhnya seperti mana yang dilandaskan oleh syarak.


Mungkin ada yang beranggapan kaki bukanlah suatu yang wajib ditutup kerana ia tidak mendatangkan syahwat kepada lelaki, namun tanggapan itu jelas salah. Ada juga yang mungkin tidak mengetahui bahawa pergelangan kaki adalah termasuk daripada aurat yang wajib ditutup wanita. Zaman kini wanita beranggapan bahawa pergelangan kaki bukan lagi satu aurat walhal dalam Al-Quran telah jelas menyuruh wanita menutup aurat sepenuhnya moga dengan itu mereka akan dianggap wanita yang baik-baik dan tidak akan diganggu.

**********
Sahabat yang dikasihi,


Wahai sahabatku mukminah solehah yang bertakwa! Jagalah aurat kalian yang merangkumi empat belas (14) perkara yang disebutkan di atas supaya kalian menjadi mukminah solehah yang diredai oleh Allah SWT.


Kecantikan wanita solehah bukan terletak pada wajah yang cantik semata-mata tetapi kecantikannya adalah terletak pada akhlak, keperibadian, percakapan , pergaulan dan pakaian menutup aurat yang dipakainya.


Kesemuanya perlu bersepadu dan akan menaikkan maqamnya di sisi Allah SWT iaitu perhiasan yang terbaik di dunia dan tidak ada balasan yang lebih baik melainkan syurga.



Ber-Qurban

assalamualaikum.. 
yeah! Hari raya eidul adha telah pon berlalu..
seronokronok dapat cuti 5 hari + umah opah ada berqurban sekali.. wah! meriah ah!

Ok. Sebelum tu, jom kita singkap kembali bagaimana berlakunya Hari Raya Aidiladha. 
Lets cheak ~
Pada suatu hari Nabi Ibrahim bermimpi, dalam mimpinya itu Allah menyuruh Nabi Ibrahim menyembelih anaknya yang bernama Ismail. Selepas dari mendapat mimpi itu, Nabi Ibrahim pun memberitahu isterinya yang bernama Siti Hajar.
Maka berbincanglah Nabi Ibrahim, Siti Hajar dan Ismail. Siti Hajar berkata, “Mungkin mimpimu itu hanya mainan tidur saja tetapi kalau mimpi itu merupakan wahyu, wajiblah dituruti.” Apabila mendengar kata-kata ibunya, Ismail berkata kepada bapanya, “Ayahku, sekiranya ini merupakan wahyu dari Allah S.W.T., aku sedia merelakan diriku untuk disembelih.”
Setelah persetujuan dicapai, keesokan harinya Nabi Ibrahim pun membawa puteranya Ismail untuk disembelih. Perkara Nabi Ibrahim hendak menyembelih anaknya telah sampai kepada pengetahuan orang ramai. Hal ini membuat orang ramai takut sehingga ada yang mengatakan, “Nampaknya Nabi Ibrahim mungkin sudah gila hinggakan mahu menyembelih anaknya sendiri. Kalau kita biarkan perkara ini, nanti kitapun akan dibunuhnya.”
Walau apapun tuduhan orang terhadapnya, namun Nabi Ibrahim tetap menjalankan tugas yang diperintahkan oleh Allah S.W.T terhadapnya. Setelah Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail sampai pada tempat yang dituju, berkatalah anaknya, “Wahai ayahku, aku fikir cara yang baik untuk menyembelih adalah dengan cara aku disembelih dalam keadaan menelungkup tapi mata ayah hendaklah ditutup. Kemudian ayah hendaklah tahu arah pedang yang tajam dan ayah kenakan tepat kepada leherku.”
Kemudian Nabi Ibrahim pun melaksanakan perintah yang Allah S.W.T perintahkan dalam mimpinya. Baginda pun mengucapkan kalimah atas nama Allah lalu memancungkan pedangnya pada leher anaknya itu. Maka terperciklah darah mengenai badan Nabi Ibrahim. Sebagai seorang manusia biasa, Nabi Ibrahim pun menggeletar dan membuka penutup matanya.
Tetapi alangkah terperanjatlah apabila melihat yang disembelihnya itu bukanlah anaknya melainkan seekor kibas. Dengan memuji kebesaran Allah S.W.T, kedua-duanya pun berpeluk-peluk sambil bersyukur kepada Tuhan kerana memberi kekuatan sehingga dapat melaksanakan amanat dari Allah S.W.T.
Paham asal usul Hari Raya Adiladha?...
InsyaAllah, moga kita tergolong dalam golongan yang taat kepada-NYA.. InsyaAllah.^_^
Sekarang ni, aku nak share pulak sambutan hari raya qorban kat umah opan aku pulak... jom...
kambing yang di korban sebanyak 2 ekor. Alhamdulilah, murah rezeki tahun ini. ^_^

ok.. ni gambar kambing 1.. kambing 2?.. er.... =='

Seladang or lembu?.. Tang ni aku suka... Mana tak nya, lembu ni turun dari lori , melompat bak seladang.
wooo! Macho beb.. Rugi tak sempat nak rakam... T.T

Ni Ejat namanya, geng sekampung kitorang. Handal dalam bab2 menumbangkan lembu. 
Tengok. Dia sorang je yang tumbangkan lembu tu...
LIKE! ^_^



er....... =='



ni lar atuk aku.
Tegas tetapi baik.




Yeah! Askar baru! hehe


tu je kot yang aku nak share. 
Semoga kita dapat memahami semangat Qorban ni dan dapat diamalkan dalam hidup kita. 
Berkorban masa, wang ringgit dan sebagainya.
InsyaAllah.

Monday, 29 October 2012

Tomato 2.0

assalamualaikum... Yeah ! Sesubuh dan sesegar pagi-pagi ni... Pagi2 dah dok mengadap laptop...
huh! dah la sat lagi ada kuiz... 
( fuh.. nasib baik ada skema jawapan ) ^_^
Xpe la.. kali ni aku nak share dengan korang video Tomato 2.0..

Kalau post ni http://updatediriku.blogspot.com/2012/05/tomato-bulatan-gembira.html merupakan Tomato 1.0 jadi adalah tidak mustahil adanya Tomato 3.0... ( macam BERSIH pulak. ) ..haha..

Tapi, xpe, kalau lihat video ni, insyaAllah BERSIH HATI... insyaAllah.. jom layan~



Sunday, 28 October 2012

Drama-drama sebelum kahwin^_^



yeah ! 
alhamdulilah.
 Keluar jugak video terbaru Mat Lufti ni... 
tengok-tengok jugak.. tapi, tengok guna akal yep...^_^
~ selamat bergelak sambil berfikir~

Sekeping foto~



Kata -kata cam best di dalam pic tu membuat aku termenung sebentar dan menimbulkan persoalan bagi diri ku.

" sekeping foto bukan alasan untuk tidak berdakwah "

susunan kata yang ringkas tetapi padat dan mendalam maksudnya. Mengapa?. kerna pada zaman ini semua orang punyai telefon berkamera, DSLR, dan macam2 lagi yang boleh merakamkan gambar / video. Tetapi, apabila di soal tentang dakwah, mereka menolak sejauh-jauhnya dalam diri. Mengapa ini berlaku?... Mengapa tidak mengunakkan teknologi sebaiknya?. Fikirkan...

" sampaikan daripada-Ku walaupun sepotong ayat "

 Dakwah ialah panggilan atau seruan kepada Allah , Tuhan yang Esa. Kalau di fahamkan dengan kata-kata diatas adalah kita semua adalah tidak terkecuali bagi menyebarkan dakwah. Tidak kiralah bagaimana cara sekalipun asalkan berlandaskan syariat Allah.

Firman Allah yang bermaksud 
" Serulah (manusia) kepada jalan TuhanMu dengan hikmah dan nasihat yang baik, dan berbincanglah dengan mereka dengan cara baik. Sesungguhnya TuhanMu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.".



kalau tak pon, p je kat Adobe, then buat macam kat atas ni...  Simple but memenuhi matlamat kan?...

insyaAllah, lepas ni kita cuba berdakwah melalui pelbagai medium ok...^_^




Thursday, 11 October 2012

MINDS 2012


mereka ini adalah keluarga baru saya. InsyaAllah.

saya sayang dan berkawan dengan mereka adalah kerana 

ALLAH.

Thursday, 20 September 2012

untuk DIA ^_^


Bila ujian mendatang.

Assalamualaikum. 
Huh! Bila mula sem- III ni . Peh, minggu ni dah mula asigment melambak, bertimbun, menggunung lah bagai. hehe. 
Tapi, kita kena ingat . (# LIHAT GAMBAR DI BAWAH )

Betulkan?... 

WE CAN DO IT! 
#jangan lupa DUIT
1. Doa
2. Usaha
3. Ikhtihar
4. Tawakal

InsyaAllah.^_^

Monday, 10 September 2012

Sem-I 2012/2013



Assalamualaikum & selamat hari raya!... rasanya belum terlambat lagi utk ucap " selamat hari raya "... ni baru  je 24 syawal kan?.. so, korang dah puasa 6 ke belum?...

“ Sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian diikutinya puasa enam hari Syawal samalah seperti dia berpuasa sepanjang tahun " -al-Tirmizi

Jom kita rebut pahala tersebut! InsyaAllah^_^

Ok, tanggal 10 Sept 2012, bermulalah sesi pekuliahan bagi sem-I 2012/2013. Mood study?.... 
OH! TIDAK! Rasa tak puas cuti..( cuti 3 bulan dah ).. hehe
Cuti-cuti yang lalu, alhamdulilah, aku telah pun menggunakan dengan sebaik nya..

kini, ku mulakan sem baru ini dengan lafaz ....

"Bismillaahir rohmaanir rohiim"

semoga sem ini lebih baik daripada sem sebelumnya. Ia bukan hanya diukur berdasarkan pointer, tapi, amalan , sikap dan banyak lagi. InsyaAllah.^_^

Saturday, 28 July 2012

Ramadhan datang lagi !



Assalamualaikum dan selamat berpuasa korang! wink^_^

diharapkan ramadhan kita kali ini akan lebih berkualti dan mantooooop dari tahun-tahun sebelum nya.

Tak kita nak sentiasa berada ditahap yang samakan . Huh! Bosanya. 


So, sentiasa lar update diri serta IMAN agar dapat menangkis segala pujukan rayuan syaitan dan nafsu dan membelenggu diri. InsyaAllah.. Puasa penoh deh! ^_^


Thursday, 5 July 2012

Confuse~.~



" maka tidakkah mereka telah mengembara di muka bumi, serta mereka memerhatikan bagaimana akibat orang - orang kafir yang terdahulu dari mereka? Allah telah menghancurkan orang - orang itu dan orang - orang kafir ( yang mengikut jejak mereka ) akan beroleh akibat -akibat buruk yang seperti itu "
[ surah muhammad : 10 ]


Thursday, 31 May 2012

Tomato & Bulatan Gembira ~

Assalamualaikum. Jom tengok video ni. Best tak best ukuwah dalam Islam. ^_^


Dalam banyak-II video OSEM, ni lar video yang aku suka. Kenapa? Tengok lar sendiri...^_^



So, pe yang korang dapat simpulkan?Menarik bukan? Moga2 kita dapat mempraktikkannya. InsyaAllah..^_^

" Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara ".- ( Al-Hujurat : 10 )

Friday, 25 May 2012

Mukayyam Cherating Sem-II


Assalamualaikum dan Hai. Peh lama tak tulis entry ni. Dah beku otak ni. Sebenarnya, bukan tak mahu,cume agak malas akhir-akhir ni. Biasalah, dah masuk bulan Rejab ni. Paham-paham je la bila dah tukar bulan ni. Ehem2. Final pon dah dekat.


Ok, meh sini. Nak citer sikit yang Ahad lepas aku g lepak kat Cherating.  Best ! Terbaik r.! 
Orang tanye , " lepak dengan awek ke? " .. aku menjawab, " tak la.. dengan ahli usrah. ".. Ahli usrah ni dah lelaki, so, boleh pengang ikut suka kita je, tak haram dan tak dapat dosa. Kalau lepak dengan awek? huh!.. Allah murka tahu! (==')



Bermula pada sabtu pagi, team usrah aku bertolak ke UMP Gambang dan menetap di Kolej Kediaman(KK). Semasa didalam kem tersebut banyak yang dapat ku pelajari sperti mendalami lagi kefahaman ku tentang Islam, Usrah , Ukuwah, dan banyak lagi r..! ^_^ Bercakap dihadapan orang ramai ?...er..(==') .. CUKUP! 


Pada malam tu pulak, ktorang dikerahkan untuk menyiapkan barang-barang untuk dibawa ke Cherating esoknya. Peh, dah malam tu ad 2 final. Kelantan VS Sime Derby. dan Bayern VS Chelsea. Dua hampeh.. Menang penalti. Tak bergaya langsung..(==') ... Malam tu memang havoc r.. Kat dapur layan sayur-sayur dan ayam-ayam untuk dibunuh..dan yg depan TV layan final bola..Tapi, ktorang gilir-gilir buat kerja. Nampak ape yang penting?...Kerjasama!.. hehe..


" Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh "
[ as- saff : 4 ]



Selepas menunaikan solat subuh berjemaah , kami pun bersiap-siap dan meng-clear-kan KK untuk bergerak ke Cherating! Bapak excited ! ( 1st p Cherating )... 4 kereta dan 1 van berkonvoi bersama. Jadi berapa orang yang join? hehe.. Perjalanan dari Gambang memakan masa 1 jam lebih sikit je..


Sesampai je Pantai Cherating tu . Allahuakbar! Indahnya...
" Sesungguhnya Allah itu Indah dan menyukai keindahan "....

#cantik kan?


Yeah! ini dia. Salah seorang sahabatku. DUTA RADIX? InsyaAllah...^_^




Ni antara aksi yang berjaya ku rakam. Amacam? Ada gaya Apek tak?...Pagi tu, kitorang main bola , tapi dalam 30minit je main. Panas pasir tu. Padahal baru je pukul 10 pagi lebih sikit. Aku? hehe.. Snap pic je la..:D 



Selepas siap membina dua bijik 'kereta'. Tahniah kepada engineer-engineer sekalian...^_^



#AMARAN : AKSI INI HANYA BOLEH DIBUAT OLEH SAHABAT YANG PERCAYAI DAN PAKAR.



Dan semestinya, gambar aku wajib ada. Penat jugak asyik snap gambar orang lain je. Sekali-kala aku nak jugak populariti ni... hehe..





So, apa pandangan korang tentang usrah? Dulu mungkin kita fikir usrah tu kumpul then baca Al-quran je. Baru aku sedar yang usrah ni mempunyai banyak kelebihan daripada tu semua. Pokoknya, ini semua terletak pada ke-kreatif-an murrabi dan anak usrah bagi merencanakan agenda team masing-masing selagi masih berlandaskan Al-quran dan Hadis. ( ayat skema..)


# Date dengan sahabat adalah 100 kali lebih seronok daripada keluar dengan awek yang haram bagi kita.

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...