Thursday, 6 December 2012

Diffusion of Responsibility


krik.... krik. . . . krik. . . . . krik........ krik........( cengkerik bunyi )

Lama menyepi, dan tetiba kali nak muncul. Biasalah , baru ada rezeki nak bagi entry. 

Sejak dari dulu lagi kita sering dikejutkan dengan berita-berita yang gempak bagai berlaku disekeliling kita.

Pernah merasai?.

Bila dah dengar berita tu, mulalah kita buat-buat terkejut seolah-olah menjerit seperti kita langsung tidak mengetahui pucuk pangkal kejadian tersebut. Mengapakah begitu?.

 Adakah kita seorang yang tidak prihatin ataupun kita merasakan kita, dunia ini hanya dunia kita atau anda seorang yang hanya hidup didalam dunia anda tanpa menghiraukan orang lain?. 

Pastinya tagline bagi orang-orang seperti itu ialah " Lantak lah apa nak jadi. Yang penting aku hidup dengan aman, bahagia ."  

Mungkin selepas ni kalau korang jumpa manusia yang begitu , bolehlah nasihatkan mereka sebanyak 3 kali dengan penuh kesabaran, dan bila mereka tak mendengar nasihat anda . Anda boleh  flying kick bagi sedar sikit pada manusia tersebut. ( tapi anda juga dinasihatkan untuk byk bersabar ) .

Entry kali ini aku nak share video yang bertajuk , .....................( jeng, jeng, jeng)

'diffusion of responsibility'
aka
penyebaran tanggungjawab

Menurut kamus DnP ' tanggungjawab ' ditakrifkan click untuk maksud .. Korang tengok video ni dan ambil iktibar daripada video ni. 

Ingat, manusia ada akal, gunakan sebaiknya untuk berfikir bukan untuk ----( apa-apa lah yang tak elok )...



 “Sesungguhnya orang Mukmin itu bersaudara

tetapi didalam isu kemanusiaan , anda tidak perlu menunding jari kepada sesiapa untuk bertanggungjawab , itu isu sejagat. Isu dunia. Selahi anda hidup di bumi, selagi tu anda kena ambil kisah tentang isu sejagat
( termasuk bagi mereka yang tidak berperasaan mahupun Zionis ) kerna sifat belas-kasihan itu fitrah manusia. 



.Sekian.
. terima kasih kerna melawat.

2 comments:

  1. Sedih... orang dekat sini tak mampu buat apa-apa :'(
    maafkan diri ini saudara-saudaraku...

    Iye sesungguhnya org mukmin itu bersaudara. usaha kecil yang mampu dilakukan adalah dgn doa :'(

    Cukuplah Allah bagi kita dan Dia sebaik-baik Pelindung.

    Nice entry senior! ^^
    Asif jiddan. Wassalam ~.~

    ReplyDelete
  2. insyaAllah. Allah tak tanya apa keputusan, tapi, Allah tanya apa usaha kita.
    tq krna sudi membaca.^_^

    ReplyDelete

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...